Пионеров (романы Ф. Купера); тип героя и использование фольклора (новеллы В. Ирвинга); религиозная символика (Мелвилл и Готорн); ключевые идеи трансцендентализма (Р. Эмерсон, Г. Торо) icon

Пионеров (романы Ф. Купера); тип героя и использование фольклора (новеллы В. Ирвинга); религиозная символика (Мелвилл и Готорн); ключевые идеи трансцендентализма (Р. Эмерсон, Г. Торо)



НазваниеПионеров (романы Ф. Купера); тип героя и использование фольклора (новеллы В. Ирвинга); религиозная символика (Мелвилл и Готорн); ключевые идеи трансцендентализма (Р. Эмерсон, Г. Торо)
страница1/6
Дата конвертации14.01.2013
Размер181.3 Kb.
ТипДокументы
скачать >>>
  1   2   3   4   5   6
1. /ответы на вопросы к госнику/History of the English Language/Question3. History.doc
2. /ответы на вопросы к госнику/History of the English Language/Question4. History.doc
3. /ответы на вопросы к госнику/History of the English Language/История языка 1.doc
4. /ответы на вопросы к госнику/History of the English Language/История языка 2.doc
5. /ответы на вопросы к госнику/History of the English Language/История языка 3.doc
6. /ответы на вопросы к госнику/History of the English Language/История языка 5.doc
7. /ответы на вопросы к госнику/History of the English Language/история языка 4.doc
8. /ответы на вопросы к госнику/Lexicology/Question1. Lexiology.doc
9. /ответы на вопросы к госнику/Lexicology/Question2. Lexicology.doc
10. /ответы на вопросы к госнику/Lexicology/Question3. Lexicology..doc
11. /ответы на вопросы к госнику/Lexicology/Question4. Lexicology..doc
12. /ответы на вопросы к госнику/Phonetics/Question1. Phonetics.doc
13. /ответы на вопросы к госнику/Phonetics/Question2. Phonetics.doc
14. /ответы на вопросы к госнику/Phonetics/Question3. Phonetics.doc
15. /ответы на вопросы к госнику/Phonetics/Question4. Phonetics.doc
16. /ответы на вопросы к госнику/grammar/Morphology.doc
17. /ответы на вопросы к госнику/grammar/Question1. Morphology.doc
18. /ответы на вопросы к госнику/grammar/Question1. Syntax.doc
19. /ответы на вопросы к госнику/grammar/Question2. Morphology.doc
20. /ответы на вопросы к госнику/grammar/Question2. Syntax.doc
21. /ответы на вопросы к госнику/grammar/Question3. Morphology.doc
22. /ответы на вопросы к госнику/grammar/The sentence and the text.doc
23. /ответы на вопросы к госнику/~$вопрос лит-ра.doc
24. /ответы на вопросы к госнику/литра/1. Этапы развития романтизма в Англии.doc
25. /ответы на вопросы к госнику/литра/10 вопрос лит-ра.doc
26. /ответы на вопросы к госнику/литра/10. Теккерей.doc
27. /ответы на вопросы к госнику/литра/11. Основные направления английской литературы конца 19.doc
28. /ответы на вопросы к госнику/литра/11вопрос лит-ра.doc
29. /ответы на вопросы к госнику/литра/11вопрос.doc
30. /ответы на вопросы к госнику/литра/12. Творчество Голсуорси.doc
31. /ответы на вопросы к госнику/литра/13 вопрос лит-ра.doc
32. /ответы на вопросы к госнику/литра/13. Влияние натурализма на американскую литературу конца 19.doc
33. /ответы на вопросы к госнику/литра/14. Твен.doc
34. /ответы на вопросы к госнику/литра/15 вопрос лит-ра.doc
35. /ответы на вопросы к госнику/литра/15. Взаимодействие реализма и модернизма в английской литературе первой половины 20 века.doc
36. /ответы на вопросы к госнику/литра/16. Основные тенденции развития американского романа в первой половине 20 века.doc
37. /ответы на вопросы к госнику/литра/17 вопрос лит-ра.doc
38. /ответы на вопросы к госнику/литра/17. Особенности художественного мира Фолкнера.doc
39. /ответы на вопросы к госнику/литра/18 вопрос лит-ра.doc
40. /ответы на вопросы к госнику/литра/18. Творчество Хэмингуэя.doc
41. /ответы на вопросы к госнику/литра/19. Английский философский роман второй половины 20 века.doc
42. /ответы на вопросы к госнику/литра/2 вопрос лит-ра.doc
43. /ответы на вопросы к госнику/литра/2. Поэзия английского романтизма.doc
44. /ответы на вопросы к госнику/литра/20. Постмодернизм в английской литературе Барнс.doc
45. /ответы на вопросы к госнику/литра/21 вопрос лит-ра.doc
46. /ответы на вопросы к госнику/литра/21. Особенности развития литературы США после Второй мировой войны.doc
47. /ответы на вопросы к госнику/литра/3. Жанр исторического романа в творчестве В.doc
48. /ответы на вопросы к госнику/литра/4 вопрос лит-ра.doc
49. /ответы на вопросы к госнику/литра/4. Творчество Байрона как вершина английского романтизма.doc
50. /ответы на вопросы к госнику/литра/5 вопрос лит-ра.doc
51. /ответы на вопросы к госнику/литра/5 и 6.Специфика американского романтизма.doc
52. /ответы на вопросы к госнику/литра/7. Творчество По.doc
53. /ответы на вопросы к госнику/литра/8. Творчество Диккенса.doc
54. /ответы на вопросы к госнику/литра/9. Английский викторианский женский роман.doc
55. /ответы на вопросы к госнику/литра/Barns.doc
56. /ответы на вопросы к госнику/литра/~$. Английский философский роман второй половины 20 века.doc
57. /ответы на вопросы к госнику/литра/Краткие.doc
58. /ответы на вопросы к госнику/литра/имена.doc
59. /ответы на вопросы к госнику/литра/писатели и даты.doc
The Norman Conquest
Major Changes in the sound system in Middle English
Old English. General characteristics
2. Old English Phonetics and Grammar
The Norman Conquest
5. Tendencies of New English Language Development
4. Middle English phonetics and grammar
Definition and aims of the course, its connection with phonetics, grammar, stylistics. The lexical system of the language. Syntagmatic and paradigmatic relations.
Lexicology №2. Word-building
Semasiology. Its object and problems
Native words and borrowed words. The source of borrowings and the origin of borrowed words. Ways of borrowing
The phoneme, the allophone. Distinctive features of phonemes. Complementary distribution. Free variations. The functions of the phoneme. Modifications of phoneme in speech: assimilation, accommodation, elision, reduction. Sound insertion
Theories of the nature of the syllable. Syllable formation. The rules of the syllable division. Functions of the syllable. Word stress.
Rhythm, tempo, pausation, tamber. Functions of intonation. Prosodic units: syllable, rhythmic group, intonation group, the utterance. The structure of the intonation group. Types of head, prehead, tail. Utterance stress
The Southern British type of English pronunciation, the Northern regional type of English pronunciation, the Scottish regional type of English pronunciation.
Description of the English verb: the categorical meaning of the verb, its morphological system, syntactic function. The category of tense in different linguistic theories.
The segmental units of morphology as part of the grammatical theory. The notion of morph. Types of morphs. The definition of morpheme.
The subject matter of syntax. The basic syntactic notions: the phrase, the sentence, the suprasegmental construction. Their definitions. The notions of minor and major syntax. The phrase and the sentence. Essential differences
Theories of parts of speech classifications. The principles of syntactico-distributional classification of English words. The three-criteria characterization of grammatical classes of words developed in home linguistics.
The Sentence. Its definition. Classification of sentences
Description of the English verb: the categorical meaning of the verb, its morphological system, syntactic function. The category of tense in different linguistic theories.
The sentence and the text
1. Этапы развития романтизма в Англии
10. William Makepeace Thackeray as a representative of English realism of the 19
Теккерей «Ярмарка Тщеславия»
Теория эстетизма и творчество Уайльда (1854\56 – 1900)
11. Literature of the turn of the centuries Fin de Siecle. Great Britain in the end of the 19
11. Literature of the turn of the centuries Fin de Siecle. Great Britain in the end of the 19
Творчество Дж. Голсуорси//Творчество Т. Харди. John Galsworthy
13. Naturalistic tendencies in the American literature of the turn of the centuries
Предпосылки натурализма
М. Твен основоположник реализма в литературе США
15. Interaction of realism and modernism in the English literature of the first half of the 20
Взаимодействие реализма и модернизма в английской литературе первой половины 20 века
«потерянного поколения» в творчестве Э. Хемигуэя; «американская мечта» в романах Ф. С. Фитцджеральда «Великий Гэтсби и Т. Драйзера «Американская трагедия»
17. The peculiarities of the Faulkner’s artistic world
Особенности художественного мира У
18. The creativity of Ernest Miller Hemingway, peculiarities and evolution of the literary method
Творчество Э
Philosophical novels
2. The poetry of English romanticism (Lake school, John Keats, P. B. Shelley)
Поэзия английского романтизма Озерная школа, Дж. Китс, П. Б
Postmodern literature
20. American literature after the Second World War
Особенности развития литературы США после Второй мировой войны
Becoming Sir Walter Scott. He dies in his house in 1832
George Gordon Byron
Лорд Джордж Гордон Байрон 1788-1824
5. The peculiarities of American Romanticism. American literature in the 20-s of the 19
Пионеров (романы Ф. Купера); тип героя и использование фольклора (новеллы В. Ирвинга); религиозная символика (Мелвилл и Готорн); ключевые идеи трансцендентализма (Р. Эмерсон, Г. Торо)
Двойничества; детективные новеллы; основные стилистические приемы
Charles Dickens (1812-1870)
Victorian literature
English literature
Вальтер Скотт
English literature Walter Scott (1771-1832)
William Wordsworth

Специфика американского романтизма.

В. Ирвинг и Ф. Купер как представители раннего романтизма

Характерные черты романтизма в США: этапы развития; тема пионеров (романы Ф.Купера); тип героя и использование фольклора (новеллы В.Ирвинга); религиозная символика (Мелвилл и Готорн); ключевые идеи трансцендентализма (Р.Эмерсон, Г.Торо).

Американская литература 19 века

Самая молодая, как национальная литература она складывается в эпоху романтизма в 1820-е годы. Сильно английское влияние, также немецкое, голландское, французское.

Американские события: война за независимость 1775-17783, гражданская война между севером и югом 1861-1865, французская революция – в Америке воспринята с восторгом. Американские колонисты большое внимание уделяли просвещению. Упор в обучении на те знания, которые необходимы в последующей практической деятельности. Американская литература отличается свом тяготением к документальности, дидактизму. Первые американские переселенцы – английские пуритане – религиозный характер ХП: нравоучительное эссе, проповеди, беседы, лекции носили нравоучительный характер. Публикации записей путешественников, дневники. Хроники жизни колонии. Документальные прозаические ХП – биографии знаменитых людей, как образцы для подражания. ХП занимали промежуточное положение между художественной литературой и журналистикой, памфлеты, социальные, политические, экономические темы.

Первые ХП прозаические. Драматургия почти отсутствует. Американские поэты – Филипп Френо писал в жанре интеллигентной элегии (как лейкисты). Бенжамин Франклин – писатель и политический деятель (1706-1790), «Автобиография» в жанре большого письма к мировой аудитории. Жизнь – пример для подражания.

Готический американский роман Чарльз Броден Браун «Виланд» (1790). Готический т.к. создается атмосфера ужасного – дается через преступления мальчика, убившего семью. Действие романа – одинокая ферма, леса, индейцы, тема рассудка, разума. В Американской литературе разум подвергается страшной атаки злодея – чревовещание – внушает страшные мысли. Литература становится национальной, когда получает тематику и национального героя. Темы – история Америки (Купер «Шпион», Натанели Гото «Алая буква»), индейская тема, аболиционистская тема – движение за освобождение негров. Тема равенства всех людей независимо от цвета кожи и вероисповедания. Тема природы – морская тема.

Складываются черты менталитета. Вера в особый путь Америки. Высшее предназначение. Первая американская стран – неограниченных возможностей, где каждый может сделать себя.

Америка жила в состоянии фронтира (американцы \ индейцы). Герой долен обладать силой, ловкостью, смелостью, надежностью, деловитостью, энергичностью. Есть грубость, необразованность.

В Американском романтизме выделяют 3 периода:

1 – ранний 1820-1830-е – Купер, Ирвинг

2 – зрений конец 1830х – 1840-е годы – По, Герман Мелвилл, Генри Лонгфелло

3 – поздний 1850-е -1865 (конец гражданской войны) Гарри Бичерстоу, Уолт Уитмен.

Реализм как литературное направление не формируется. Только реалистические тенденции.

Вашингтон Ирвинг (1783-1859)

Первый американский классик, первый американский новеллист. Создал большое количество комических очерков, книг путешествий, биографии великих людей. История Колумба, ДЖ. Вашингтона – биографии, «жизнь Магомета». Посол американцев в Испании, предки – шотландские переселенцы. Много лет провел в Европе – посредник между культурой запада и европейской. Из Испании – сборник сказок «Альгамра». Увлекался немецкой романтической литературой – Бюргер «Линора» (сюжет мертвого двойника», «Жених-призрак» (новелла) – едет к невесте, по пути сбивают разбойники. Друг влюбляется в невесту («кто за кого», роковая случайность), его принимают за жениха, исчезает, умирает, вести – прибыл жених-призрак. Влюбился, похищает, свадьба, жених молод и богат.

Искусный мистификатор «История Нью-Йорка» - пародия на средневековый хроники, пародия – Новы Амстердам, деревня голландская. В рамки входит новелла «Вил Фан Витте». Страшное – язык жены – становиться острее. Встречает гномов, напиток, сон на 20 лет. Изменение в деревне – есть гостиница, деловые люди. Америка патриархальная и Америка деловая. Ирвинг тяготеет к патриархальной, но не критикует. Проблема изменчивости времени. Счастливый конец. Жена умирает, поселился в семье дочери.

Ф. Купер (1789-1851)

«Отец американского национального романа». Заслуга – не только создал жанр, а написал 33 романа, жанровые разновидности романа вообще. Исторический, морской, социальный, приключенческий, сатирический роман. Жанр дневников – путешествия. С 1826-1833 прожил в Европе, 10 томов описания путешествий.

3 любимых темы – история Америки, море индейцы. Жанр морского романа связан с биографией.

Отец – судья, Купер учился в колледже, среднее образование, матрос на торговом судне. Дослужился до офицера, поместье с женой, литературная деятельность. 1 роман написал на пари «Лоцман» 1824 – мелодраматический вариант морского романа. Операция военная + любовная история.

2 роман «Красный корсар» 1827 – влияние «Корсара» Байрона и «Пират» В. Скотта. «Морские львы» - промысловый морской роман (потом написан «Моби Дик»). Исторический роман «Шпион» 1821 (он последовательно В. Скотта), продолжает приключенческую традицию Брайзе. Романтический роман.

1 принцип – соединение судьбы человека с важнейшими событиями истории, действие 1780 – война за независимость. В центре вымышленное лицо – торговец разносчик Чарви Берч – собирает сведения в пользу армии ДЖ. Вашингтона, колонистов (американский шпион). Вашингтон – идеальный человек. Везде тайны. Таинственный мистер Харнер – переодетый Вашингтон. Главный исторически персонаж. Основные события около семьи Уолтеров и Берча. Семья живет на нейтрально территории. Берч – в ситуации выбора. Герой должен выбирать между двумя одинаково хорошими сторонами. Много занимательности, приключений. Грабят скиннеры, горит дом. Берч –национальный героический характер. Патриотизм американцев. К нему относятся по-разному.

Романы Купера не были никогда глубоко психологическими произведениями, и хотя его герои страдают, но никогда не сомневаются. Широко использует местный колорит. Знакомит читателей с американскими привычками.

Мировая слава – цикл индейских романов «Пенталогия о Кожаном Чулке» - Натти Банно и друг Чинга-Чнука. Первым индейцев отобразил Шатобриан. Он романтизирует индейцев: 2 группы – хорошие индейцы (могикане) и индейцы злодеи, которые на стороне Франции. Куперу удалось приблизиться к реальному индейскому характеру: суровость, сдержанность, молчаливость, верность традициям. Купер сумел передать метафоричность мышления и языка индейцев. Купер изображает жестокие моменты индейцев. Композиционные приемы Пенталогии были гениальной идеей Купера. 5 романов объединены сквозными \ переходящими героями – с юности до смерти, поэтому одна большая книга. Бальзак заимствовал таких героев у Купера. Это первая американская эпопея. Индейская тема – материал для постановки многих злободневных проблем. Проблемы: пионерство – освоение Америки, он осуждает те формы, которые пионерство приняло, противопоставление краснолицых и белокожих.

«Пионеры» 1823 – трагическая судьба героев

«Последний из Могикан» 1826 – самый лучший роман пенталогии, герои в расцвете сил.

«Прерия» 1827 – Натто умирает,

Через 15 лет продолжил «Следопыт» 1842

«Зверобой» 1841

Купер открыл экзотику северной Америки, создал свои американские типы, образы благородных индейцев (естественный человек). Использовал тему границы.

Тема природы – романтические функции. Это убежище в мире жестокой цивилизации, единение с природой – идеал человеческой жизни. Природа – участник событий. Он соотносрит природу с национальным характером вводит национальный пейзаж.

«Моникины» 1834 – сатирический роман – соотношение Англии и Америки. Традиция Свифта. Герой попадает в фантастический мир «Высокопрагия» (Англия), «Низкопрагия» (Америка) – фантастическая обезьяна, которой покланяются - $.

HERMAN MELVILLE "MOBY DICK"

Author
Herman Melville (1819-1891) was a popular writer of sea narratives before he wrote Moby-Dick in 1851. What was to become his best known novel, The Whale; or Moby-Dick, received good reviews when it appeared in England, but the first American edition, coming out a month later in New York, received mixed reviews. It was not a financial success and baffled American critics until the 20th century, when it began to be considered a classic. Melville was not recognized as a genius in his time; his most famous works today--Moby-Dick, short stories like "Benito Cereno," and Billy Budd--were not widely read or heralded in the 19th century. Melville's America was a tumultuous place. In the North, rapid industrialization was changing social patterns and giving rise to new wealth. In the South, the cotton interest was trying to hold on to the system of black slavery. America was stretching westward, and encountering Native American tribes, as travel by train, road, sea, and canal become easier than before. Politicians appealed to the masses as the idea of "democracy" (versus republicanism) took hold. Nationalism was high in the early nineteenth century, but as national interconnectedness became more feasible, the deep divisions in society began to grow. Soon, sectionalism, racism, economic self-interest, and bitter political struggle would culminate in the Civil War. Against this backdrop, Melville sailed off on his first whaling voyage in 1841. This experience became the material for his first book, Typee (1846), a narrative that capitalized on exotic titillation about natives in the Marquesas Islands. Becoming well known for his earthy, rowdy stories of faraway places, he quickly followed his initial success with Omoo (1847) and Mardi (1849). But after Mardi, Melville's writing career started to level off. Though he had once thought he could be a professional writer, Moby-Dick's poor reviews meant that Melville would never be able to support himself by writing alone. Melville was always firmly middle-class, though his personas in books always seemed working class. He had a distinguished pedigree--some of his ancestors were Scottish and Dutch settlers of New York who played leading roles in the American Revolution and commercial development. But Melville often felt like the "savage" in the family, which may have explained why he was not afraid to tackle such risky topics as slave revolt (in "Benito Cereno") or the life-sucking potential of office jobs ("Bartleby the Scrivener"). Throughout his life, Melville was an avid reader. Much of his information for Moby-Dick comes from printed sources. The number of references to different texts (intertextuality) in Moby-Dick testifies to the importance of books in Melville's life. In particular, he admired Nathaniel Hawthorne, whom he befriended in 1850 and to whom he dedicated the novel. Melville admired Hawthorne's willingness to dive to deep psychological depths and gothic grimness, traits for which he would also be praised. The works of Shakespeare and stories in the Bible (especially the Old Testament) also influenced Moby-Dick. Moreover, Melville's novel was certainly not the first book on whaling. Whaling narratives were extremely popular in the 19th century. In particular, Melville relied on the encyclopedic Natural History of the Sperm Whale, by Thomas Beale, and the narrative Etchings of a Whaling Cruise, by J. Ross Browne. He also used information from a volume by William Scoresby, but mostly to ridicule Scoresby's pompous inaccuracy. One final note: many editions of Moby-Dick have been printed. Check your edition before using this guide, because "abridged" or "edited" versions may be different.

Characters
Ishmael - Ishmael is the narrator of the story, but not really the center of it. He has no experience with whaling when he signs on, and he is often comically extravagant in his storytelling. Ishmael bears the same name as a famous castaway in the Bible. Ahab - The egomaniacal captain of the whaling ship Pequod; his leg was taken off by Moby Dick, the white whale. He searches frantically for the whale, seeking revenge, and forces his crew to join him in the pursuit. Starbuck - This native of Nantucket is the first mate of the Pequod. Starbuck questions his commander's judgment, first in private and later in public. Queequeg - Starbuck's stellar harpooner and Ishmael's best friend, Queequeg was once a prince from a South Sea island who wanted to have a worldly adventure. Queequeg is a composite character, with an identity that is part African, Polynesian, Islamic, Christian, and Native American. Stubb - This native of Cape Cod is the second mate of the Pequod and always has a bit of mischievous good humor. Moby Dick - The great white sperm whale; an infamous and dangerous threat to seamen like Ahab and his crew. Tashtego - Stubb's harpooner, Tashtego is a Gay Head Indian from Martha's Vineyard. Flask - This native of Tisbury on Martha's Vineyard is the third mate of the Pequod. Short and stocky, he has a confrontational attitude and no reverence for anything. Daggoo - Flask's harpooner, Daggoo is a very big, dark-skinned, imperial-looking man from Africa. Pip - Either from Connecticut or Alabama (there is a discrepancy), Pip used to play the tambourine and take care of the ship. After being left to float on the sea alone for a short period of time, he becomes mystically wise--or possibly loses his mind. Fedallah - Most of the crew doesn't know until the first whale chase that Ahab has brought on board this strange, "oriental" old man, who is a Parsee (Persian fire-worshipper). Fedallah has a very striking appearance: around his head is a turban made from his own hair, and he wears a black Chinese jacket and pants. Like Queequeg, Fedallah's character is a composite of Middle Eastern and East Asian traits. Peleg - This well-to-do retired whaleman of Nantucket is one of the largest owners of the Pequod who, with Captain Bildad, takes care of hiring the crew. When the two are negotiating wages for Ishmael and Queequeg, Peleg plays the generous one. He is a Quaker. Bildad - Also a well-to-do Quaker ex-whaleman from Nantucket who owns a large share of the Pequod, Bildad is (or pretends to be) crustier than Peleg in negotiations over wages. Father Mapple - The preacher in the New Bedford Whaleman's Chapel. He delivers a sermon on Jonah and the whale. Captain Boomer - Boomer is the jovial captain of the English whaling ship Samuel Enderby; his arm was taken off by Moby Dick.

Summary
These prefatory sections establish the groundwork for a new book about whaling. Melville quotes from a variety of sources, revered, famous, and obscure, that may directly address whaling or only mention a whale in passing. The quotations include short passages from the Bible, Shakespeare, John Milton's epic poem Paradise Lost (1667), other well-known poems, dictionaries, whaling and travel narratives, histories, and songs. The Etymology section, looking at the derivations of "whale," is compiled by a "late consumptive usher to a grammar school," and the Extracts section, a selection of short quotations describing whales or whaling, by a "sub-sub-librarian." Melville's humor comes through in these sections, both in the way he pokes fun at the "poor devil of a Sub-Sub" and as he mentions even the tiniest reference to a whale in these literary works. Epigraphs usually fix a reference point off of which the body of the text can play. Melville's epigraph from Paradise Lost, a story of Adam, Eve, and Satan, therefore accomplishes two things. First, it sets up Moby-Dick's commitment to intertextuality (reference to other books), especially "high" literary texts; second, it sets up the novel's ambitions to deal with something as profound and fundamental as the fall of man. It makes sense that Melville starts his intertextual investigation by looking cross-culturally at how people have defined a "whale" (in Etymology), since that is his ostensible theme. After setting up what he means by "whale," he can go on to list texts in which whales are mentioned. Note that Melville starts Extracts with quotations from the Bible (specifically, the Old Testament), signaling the importance of this book to his project. (Paradise Lost, too, deals with a Biblical theme.) But Melville does not just restrict himself to "high" texts, since he also includes popular whaling narratives such as J. Ross Browne's Etchings of a Whaling Cruise and a New England primer. The sheer variety in the sources, their relative accuracy or inaccuracy, cultural resonance or irrelevance, adds some wry comedy--especially since the usher (assistant schoolmaster) and sub-sub seem to take themselves most seriously in their search for anything related to whaling.

1 - 9
The story begins with one of the most famous opening lines in literary history: "Call me Ishmael." Whatever Ishmael's "real" name, his adopted name signals his identification with the Biblical outcast from the Book of Genesis. He explains that he went to sea because he was feeling a "damp, drizzly November in [his] soul" and wanted some worldly adventure. In the mood for old-fashioned whaling, Ishmael heads to New Bedford, the current center of whaling, to catch a ferry to Nantucket, the previous center of whaling. After wandering through the black streets of New Bedford, he finally stumbles upon The Spouter-Inn, owned by Peter Coffin. First passing by a large, somewhat inscrutable oil painting and a collection of "monstrous clubs and spears," Ishmael walks into a room filled with "a wild set of mariners." Because the inn is nearly full, Ishmael learns that he will have to share a room with "a dark complexioned" harpooner named Queequeg. At first, Ishmael decides that he would rather sleep on a bench than share a bed with some strange, possibly dangerous man. But, discovering the bench to be too uncomfortable, he decides to put up with the unknown harpooner, who, Coffin assures him, is perfectly fine because "he pays reg'lar." Still, Ishmael is worried, since Coffin tells him that the harpooner has recently arrived from the South Sea and peddles shrunken heads. When Queequeg finally returns, the frightened Ishmael watches him from the bed, noting with a little horror the harpooner's tattoos, tomahawk/pipe, and dark-colored idol. When Queequeg finally discovers Ishmael in his bed, he flourishes the tomahawk as Ishmael shouts for the owner. After Coffin explains the situation, they settle in for the night and, when they wake up, Queequeg's arm is affectionately thrown over Ishmael. Ishmael is sorry for his prejudices against the "cannibal," finding Queequeg quite civilized, and they become fast, close friends. The chapters called The Street, The Chapel, The Pulpit, and The Sermon establish the atmosphere in which Ishmael sets out on his whaling mission. Because of its maritime industry, New Bedford is a cosmopolitan town, full of different sorts of people (Lascars, Malays, Feegeeans, Tongatabooans, Yankees, and green Vermonters). In this town is the Whaleman's Chapel, where the walls are inscribed with memorials to sailors lost at sea and the pulpit is like a ship's bow. The preacher in this chapel, Father Mapple, is a favorite among whalemen because of his sincerity and sanctity. Once a sailor and harpooner, Mapple now delivers sermons. His theme for this Sunday: Jonah, the story of the prophet swallowed by "a great fish." (Today we talk about "Jonah and the Whale.") Mapple preaches a story about man's sin, willful disobedience of the command of God, and flight from Him. But, says Mapple, the story also speaks to him personally as a command "to preach the Truth in the face of Falsehood!" with a confidence born from knowing God's will. Through these chapters, we learn about Ishmael's naivete and particular biases. He begins by telling us his rationale for going whaling: he feels a "damp, drizzly November in [his] soul" and yearns for adventure. With such a temperament, it's not surprising that he also tends toward the melodramatic at times. But his exaggerations are funny: "Who ain't a slave? Tell me that. Well, then, however, the old sea-captains may order me about--however they may thump and punch me about, I have the satisfaction of knowing that it is all right; that everybody else is one way or other served in much the same way--either in a physical or metaphysical point of view, that is; and the universal thump is passed round, and all hands should rub each other's shoulder-blades, and be content." Certainly, life on a whaling ship is hard, but Ishmael tends to take an idea to its logical, comical extreme. He is also the observer of the novel's "hero," so it is important to pay attention to how he observes. (This strategy of story telling also occurs in Joseph Conrad's Heart of Darkness and F. Scott Fitzgerald's The Great Gatsby.) After all, Ishmael is not the central actor in the story. Ahab, whom we meet later, and Moby Dick, the whale, take center stage. Ishmael is the observer. Ishmael's relationship to the South Sea Islander Queequeg is very important. By becoming best friends with this savage, Ishmael shows that he can go beyond the typical prejudices. Indeed, his interactions with Queequeg make Ishmael realize that although most would call Queequeg a "savage," the harpooner is really more civilized than he himself is. Saying, "[Queequeg] treated me with so much civility and consideration, while I was guilty of great rudeness," Ishmael starts taking apart some of the stereotypes about so-called "savages." In fact, "for all his tattooings," says Ishmael, "he was on the whole a clean, comely looking cannibal." Not all cannibals are ugly, dirty, animal-like creatures. Interestingly, Queequeg is a mishmash of different racial and ethnic characteristics--African, Polynesian, Islamic, Christian, and Native American. Although he wanted to give Ishmael a chance to become good friends with an "other," Melville does not make Queequeg essentially one particular kind of "other." Queequeg, supposedly from Kokovoko, an island in the South Seas, worships an idol that looks like "a three days' old Congo baby" (West African) in a Ramadan (Islamic) ceremony and carries a tomahawk/pipe, something found in North American Indian tribes. Father Mapple is another important figure--his ideas resonate, though the man himself does not appear again. We might see Mapple's speech as a declaration of ambitions for Melville's book. He wants to "preach the Truth in the face of Falsehood," and he sees this "Truth" as something treacherous and dark. Truth will not necessarily "please," but "appall." (Here, again, we can see why Melville liked Nathaniel Hawthorne's writing.) Furthermore, Mapple's speech sets up an important precedent for the rest of the novel: the sermon takes a story about an encounter with a whale and draws religious, moral, philosophical, metaphorical, and metaphysical meaning out of it. That is, Jonah's story becomes more than just another story that's frivolous, if entertaining. The story is tied to a larger sense of the universe and human beings' relationship to God and Nature. Moby-Dick also attempts to do this. These chapters also set up an essential conflict between the will of the individual and the will of a higher power. Whereas Jonah, in Mapple's story, "leaves all his deliverance to God," Ahab trusts his "own inexorable self," not relying on higher powers. Some scholars consider the whole of early nineteenth-century literature as a response to Ralph Waldo Emerson's motto, "Trust thyself," in his famous essay "Self-Reliance." Melville's story therefore exposes some of the ways in which it is very difficult to trust thyself without problems.
  1   2   3   4   5   6




Похожие:

Пионеров (романы Ф. Купера); тип героя и использование фольклора (новеллы В. Ирвинга); религиозная символика (Мелвилл и Готорн); ключевые идеи трансцендентализма (Р. Эмерсон, Г. Торо) iconСимволика Олимпийских игр Олимпийская символика
Олимпийских игр, используемые Международным олимпийским комитетом для продвижения идеи Олимпийского движения во всём мире
Пионеров (романы Ф. Купера); тип героя и использование фольклора (новеллы В. Ирвинга); религиозная символика (Мелвилл и Готорн); ключевые идеи трансцендентализма (Р. Эмерсон, Г. Торо) iconОформление классных уголков
Список класса по секторам. План работы. Рейтинг успеваемости и общественной активности. На усмотрение класса могут быть рубрики:...
Пионеров (романы Ф. Купера); тип героя и использование фольклора (новеллы В. Ирвинга); религиозная символика (Мелвилл и Готорн); ключевые идеи трансцендентализма (Р. Эмерсон, Г. Торо) icon«К счастью… или пирожок с яблоком»
Тысячу раз были прочитаны сказки всех времен и народов, новеллы и романы, стихи и всевозможные статьи модных журналов. Просмотрены...
Пионеров (романы Ф. Купера); тип героя и использование фольклора (новеллы В. Ирвинга); религиозная символика (Мелвилл и Готорн); ключевые идеи трансцендентализма (Р. Эмерсон, Г. Торо) iconГаррингтон Эмерсон «Двенадцать принципов производительности»
Оставив собственный бизнес, Эмерсон стал консультантом по менеджменту. В 1900 году вышла его первая работа «Производительность как...
Пионеров (романы Ф. Купера); тип героя и использование фольклора (новеллы В. Ирвинга); религиозная символика (Мелвилл и Готорн); ключевые идеи трансцендентализма (Р. Эмерсон, Г. Торо) icon«имя существительное. Малые жанры фольклора»
Формировать интерес и мотивацию к изучению устного народного творчества, к малым жанрам фольклора
Пионеров (романы Ф. Купера); тип героя и использование фольклора (новеллы В. Ирвинга); религиозная символика (Мелвилл и Готорн); ключевые идеи трансцендентализма (Р. Эмерсон, Г. Торо) iconСВ. София, купольные базилики и ранние крестово-купольные храмы содержание
Символика купола. Развитие архитектурной идеи купола в раннехристианский и ранневизантийский период. 6
Пионеров (романы Ф. Купера); тип героя и использование фольклора (новеллы В. Ирвинга); религиозная символика (Мелвилл и Готорн); ключевые идеи трансцендентализма (Р. Эмерсон, Г. Торо) iconКурсовая работа на тему: Любовь в творчестве Б. Виана
Борис Виан-писатель, «классик интеллектуального китча», яркий представитель послевоенного французского авангарда. Виан писал пародийные...
Пионеров (романы Ф. Купера); тип героя и использование фольклора (новеллы В. Ирвинга); религиозная символика (Мелвилл и Готорн); ключевые идеи трансцендентализма (Р. Эмерсон, Г. Торо) icon1. Оригинальные повести Петровского времени. Отражение в них социально общественных преобразований, бытовых черт и реалий современного общества. Новый тип героя
Оригинальные повести Петровского времени. Отражение в них социально общественных преобразований, бытовых черт и реалий современного...
Пионеров (романы Ф. Купера); тип героя и использование фольклора (новеллы В. Ирвинга); религиозная символика (Мелвилл и Готорн); ключевые идеи трансцендентализма (Р. Эмерсон, Г. Торо) iconЭмерсон: Двенадцать принципов производительности

Пионеров (романы Ф. Купера); тип героя и использование фольклора (новеллы В. Ирвинга); религиозная символика (Мелвилл и Готорн); ключевые идеи трансцендентализма (Р. Эмерсон, Г. Торо) iconНаказ №4 Ф. М. Достоевский «преступление и наказание»
Найдите описание жилища Раскольникова. Какое общее впечатление оно производит? Каковы ключевые слова в этих описаниях? О чём они...
Пионеров (романы Ф. Купера); тип героя и использование фольклора (новеллы В. Ирвинга); религиозная символика (Мелвилл и Готорн); ключевые идеи трансцендентализма (Р. Эмерсон, Г. Торо) iconВолшебная сила фольклора Надень костюм, что узорами вышит Рученькой белой своей поведи Ножкой притопни, да так, чтобы хвори Остались навечно твои позади Хочешь забыть о болезнях? Ничего нет фольклора полезней!
Дошедшие из глубины веков крупицы народной мудрости, заключенные в понятии фольклора(folk –народ, lore –мудрость), неотделимы от...
Разместите кнопку на своём сайте:
Документы


База данных защищена авторским правом ©rushkolnik.ru 2000-2015
При копировании материала обязательно указание активной ссылки открытой для индексации.
обратиться к администрации
Документы